רצועת החוף והים של תל-אביב־יפו הינה מערכת אקולוגית שמצליחה לשגשג לצד העיר.

לאורך הרצועה ניתן למצוא כאן מגוון רחב של בתי גידול ותצורות טבע, מטבלאות הגידוד והחופים הסלעיים, ועד למצוקי הכורכר ולחופים החוליים. כל אלה מהווים בית למגוון נרחב של בעלי חיים ימיים, הבולטים שבהם הם צבי-הים.

בין החודשים מאי לאוגוסט, עולות נקבות צבי-הים לחוף כדי להטיל ביצים בגומחות שהן חופרות בחול. לרוב, הצבות מטילות בין פעמיים לשלוש בעונה, בהפרש של כעשרה ימים ובאותה נקודה בדיוק. כחודשיים לאחר מכן, בשעות הלילה בוקעות הביצים, והאבקועים (צבי-הים שזה עתה בקעו מן הביצה) זוחלים אל הים, אותו הם מזהים על פי נצנוץ אור הירח על המים. בהמשך, הנקבות יחזרו להטיל בחוף בו בקעו הן עצמן מן הביצה.

מדי שנה אנו מאתרים ברצועת החוף של תל-אביב-יפו מספר הטלות.  רק השנה 2020, זוהו שבעה קינים חדשים בחופי תל -אביב־יפו בחודש הראשון של עונת ההטלה, והיד עוד נטויה.

ככל שהחוף נקי וללא מחסומים או הפרעות, כך עולה הסיכוי שצבת-הים תטיל בו את ביציה. למרבה הצער, כאשר יש בחוף הפרעות רבות, הצבה חוזרת לים ונאלצת לחפש חוף מתאים יותר. במקרים קיצוניים היא תטיל את ביציה במים, שם הן לא ישרדו.

כדי להגן על אוכלוסיית צבי-הים הנמצאת בסכנת הכחדה, מתדרכת בכל שנה עיריית תל-אביב-יפו, יחד עם חברת אתרים, את עובדי החופים והקהל הרחב כיצד יש לפעול אם זיהו עליה של צבת-ים או הטלה. אנחנו מנחים את הציבור ליצור קשר עם רשות הטבע והגנים, ולשמור על אזור ההטלה. את הקינים מעתיקה רשות הטבע והגנים לחוות קינים ייעודיות, הנמצאות בשמורות הטבע חוף גדור או פלמחים. הקינים נשמרים עד לבקיעת הביצים, והאבקועים זוכים להשגחה עד לכניסתם למים.

האירוע בו צבת-ים עולה להטיל על החוף, הינו מאורע נדיר ומרגש, ומהווה "שגריר" מצוין של הסביבה הימית שעולה מן הים. ובכך מתאפשר חיבור ייחודי בין תושבי העיר לרצועת החוף של תל-אביב־יפו.

הטלות צבי- ים בחופי תל- אביב־ יפו מדגישות את החשיבות בחיבור העיר והים, ואת תרומת החיבור לתושבי העיר, למבקרי החופים ולטבע הימי.  

חברת אתרים פועלת לחיזוק החיבור בין העיר לים במגוון כלים:

  1. הרצאות וסיורים לקהל הרחב בנושא הטבע העירוני ופיתוח מקיים,  סיורי אופניים בנמל תל אביב, סיורי חדשנות בנמל יפו, ועוד
  2. אירוע הים השנתי – הכולל תכנים סביבתיים והרצאות במרינה תל אביב
  3. פרסום ברשתות חברתיות
  4. הרצאות ייעודיות – פורום קיימות עירוני בנושא רצועת החוף והים, הסברה למנהלי אגף חופים, ועוד
  5. חיבור ליוזמות ארציות ובין לאומיות – יום ניקיון עם שגריר האיחוד האירופי, סיורים עם מנהל תכנון, ועוד