חדשנות? איך נמל כה עתיק יכול לחדש? 

מאז תחילת האנושות בני האדם ששכנו לצד הים התפרנסו ממנו – דייגים תפסו בו את ארוחת הערב של מחר, בעלי ספינות השיטו אנשים וסחורות, ובין שתי הקבוצות האלו התפתחה שכבה גדולה נוספת של בעלי מקצוע תומכים: סוחרים, פועלים, ספנים, וספקים שונים. ולכן, השימוש במונח "כלכלה כחולה" יכול במבט ראשון להיראות כמו BUZZWORD טרנדי למשהו מובן מאליו; אבל האמת היא שמדובר בתפיסת עולם מרחיבה הרבה יותר.

בעולם הבינו שמעבר לשימושים הברורים מאליהם, הים מציע אוקיינוס שלם (תרתי משמע) של הזדמנויות חדשניות; ואת החדשנות הפוטנציאלית הזו יש למנף בזהירות מופלגת – מבלי לפגוע בים עצמו או באקוסיסטמה המתקיימת בו. "כלכלה כחולה" משמעותה פיתוח מיזמים חדשים המתבססים על נכסי הים; קידום מחקר ימי כדי להבטיח שימור של הים גם לדורות הבאים; והאצת תהליכי חדשנות כדי לייעל ולשפר את עבודת אלו שהים הוא מרכז חייהם – הדייגים והסוחרים, תעשיות הנמל ובעלי העסקים שבקרבתו, וכמובן – הציבור הרחב שנהנה מהים כמוקד טבע ובילוי.

בנמל יפו – הנמל הפעיל העתיק בעולם – מתבססת בשנים האחרונות פעילות חדשנית ענפה ומרתקת. עיריית תל אביב-יפו, המקדמת תהליכי חדשנות ברחבי העיר, רואה גם בים, בנמלים בעיר וברצועת החוף העירונית משאב עם פוטנציאל עצום לפעילות חדשנית. אחד ממוקדי הפעילות המרתקים הוא BETA SITE למיזמי חדשנות ימית אורבנית, אותם מקימים יזמים בסביבה הטבעית והנכונה להם. במרחב מיוחד בנמל ביפו, אפשר למצוא כבר היום מיזמים מעולם האנרגיה המתחדשת, שיקום אקוסיסטמות ימיות, וניהול חכם של מרינות.

מרחב החדשנות בנמל מציע –נוף משגע וגישה לחומוס טרי מדי יום – שילוב נדיר של שלוש עוצמות ייחודיות. ראשית, סביבה טכנולוגית משגשגת: העיר תל אביב-יפו מוכרת בתור אחת מבירות הסטרטאפים של העולם, כך שהנמל העתיק ממוקם בטבור של קהילת חדשנות רוחשת. שנית, הגישה למשאב הימי היא יתרון מובהק – מה טוב יותר ליזמים מאשר לבחון את הרעיון שלהם "על רטוב"? לצד זה, היזמים זוכים לגישה לאנשי מקצוע של העירייה וחברת "אתרים", למחקרים, ולבסיסי נתונים ודוחות ניטור. ושלישית – מיצובה הבין-לאומי של תל אביב-יפו מושך אליה מדי שנה אלפי מובילי דעה, משקיעים, אנשי אקדמיה, משלחות ובכירים מהעולמות העסקיים והטכנולוגיים – ורובם עוברים ממילא ב"פריים לוקיישן" של נמל יפו במהלך ביקורם בעיר. במילים אחרות, יזם שמנסה את המוצר שלו בנמל יפו זוכה בגישה לשלושת המרכיבים החשובים ביותר לכל מיזם – סביבה טכנולוגית משגשגת, אתר ניסויים אופטימלי וזרם אינסופי של משקיעים ושותפים פוטנציאליים.

הנה כמה דוגמאות למיזמים פורצי-דרך שאפשר לראות כבר היום בנמל יפו:

ECO WAVE

ECO WAVE – כאשר אינה ברוורמן, המייסדת והמנכ"לית של ECOWAVE היתה תינוקת, היא כמעט נהרגה כשהכור הגרעיני בצ'רנוביל קרס. הטראומה הובילה להחלטה להקדיש את חייה למציאת דרכים אלטרנטיביות, ברות קיימא, להפקת אנרגיה. המחויבות הובילה לפריצת-דרך טכנולוגית עולמית: חברת ECOWAVE שייסדה פיתחה דרך חדשנית לניצול ותיעול האנרגיה המופקת מגלי הים. מצופי ענק, הממוקמים בנמל, מחוברים למערכת חכמה הממירה את האנרגיה לחשמל. הפיילוט הראשון והקטן של החברה צמח במהירות מרשימה, וכיום היא בעיצומה של הקמת תחנת כוח של 100 קילוואט מותקן אשר תחובר לגריד החשמל. מדובר בניצול חכם לא רק של גלי הים, אלא גם של שוברי הגלים והחומות שמסביב לנמל – נדל"ן מבוזבז במקום המבוקש ביותר בעיר. החברה מקיימת פעילות במספר מוקדים באירופה, והיא הונפקה בבורסה של שטוקהולם כמו גם בנאסד"ק בניו יורק.
https://www.ecowavepower.com/

 

ECOncrete

ECOncrete – היא חברת הזנק ישראלית שפיתחה "בטון אקולוגי" – כזה שלא רק אינו פוגע בים, אלא גם מסייע לשיקום הסביבה הימית. בעוד שבטון רגיל עשוי מחומרים מזיקים, הרי שהבטון של ECOncrete  מעורבב עם חומרים אורגניים ומוטבעות בו טקסטורות מורכבות. התוצאה היא מעין "בריכת בטון" שבתוך החורים והסדקים שלה מתפתחים אזורי רביה וקינון של מינים ימיים. הבריכות החדשניות האלה מאפשרות למנהלי הנמל – ונמלים אחרים בעולם – לפעול בהרמוניה עם מערכת החיים התת-ימיים ולשמור את המגוון האקולוגי העשיר לצד פעילות ימית אינטנסיבית.

https://econcretetech.com/

 

pickapier

Pick a Pier – פיתחה פלטפורמה חדשנית החוזה ומייעלת את התפוסה במרינה. הטכנולוגיה של החברה מסייעת באופטימיזציה של המשאבים הקיימים ומקדמת גישה מקיימת עבור השייטים, המרינות והתעשייה כולה. עד שייבנו מרינות חדשות, Pick a Pier מייעלת את השימוש במקומות העגינה שכבר קיימים ומעודדת תנועה בתוך הענף בכדי להבטיח תהליך עגינה מהיר וקל לשייטים ולמרינות. הטכנולוגיה תורמת לגידול בהכנסות לעסקים התומכים בפעילות של הענף, תוך שימוש חוזר ושיתוף מחדש של המשאבים הקיימים.  
https://pickapier.com/en

אויסקו

אויסקו – היא חברת ביוטכנולוגיה המתמחה בפיתוח מוצרים חדשים הנשענים על פעילות ביולוגית של צמחים. אחד המוצרים הוא צבע הגנה יעיל וירוק, המיועד לחלק התחתון של כלי שייט, ומחליף צבעי הגנה מסורתיים המכילים מתכות כבדות וחומרי הדברה. החברה ערכה את הניסוי הראשון בצבע זה בנמל יפו – ניסוי שבעקבותיו הגיעו ניסויים בנמל נוספים ברחבי העולם.

לעוד מיזמים
https://www.namalyafo.co.il/news/ocean-innovation/

צילום תמונת רקע: ברק בריקנר