לא בכדי הפכה רצועת החוף של תל אביב-יפו לאחד מסמליה הבולטים של העיר ללא הפסקה. החיים כאן אינם מפסיקים לרגע. מהזריחה והרבה אחרי השקיעה מצטלבות בטיילת, בחוף ובמים דרכיהם של תושבים, תיירים, ספורטאים, נופשים, אנשי הים ואנשי החול; ולצד אלו מתנהלת מערכת אקולוגית חיה ובועטת לא פחות שמסתתרת מתחת לפני הים הכחול.

לעיתים נדירות אנחנו נחשפים לסימני הטבע הימי בצורת צדפים על החוף, דגים שמגיעים למים הרדודים ואם ממש התמזל מזלנו נצליח להבחין גם בצבת ים שעולה להטיל ביצים על החוף. עם זאת, רוב הזמן אנחנו כלל לא מודעים לעובדה שאנחנו חולקים את רצועת החוף שלנו עם מגוון רחב של יצורים ימיים מרתקים ופוטוגניים במיוחד.

צילום: אנדרי אהרונוב

את השפעות המערכת הימית על החיים שלנו בעיר אנחנו מכירים, פחות או יותר, אם זו בריזה קרירה שהופכת את הקיץ בחוף לנעים יותר או, מהצד השני, סערות החורף והנזקים שהן מביאות איתם. כמו בכל מערכת יחסית מורכבת, אנחנו יכולים להניח שגם לעיר ולפעילות שבה יש השפעה רבה על הים. עם זאת, כמעט ולא מדובר בהשפעות שאנחנו מסוגלים להבחין בהן.

כדי שנוכל לקבל את ההחלטות הטובות ביותר לניהול רצועת החוף, חלוקת המשאבים ואמצעי הפיתוח המקיים, אנחנו באתרים – בתור החברה האמונה על פיתוח רצועת החוף של תל אביב-יפו – פועלים כדי לחקור ולהבין לעומק את ההשפעות העירונית על מערכת הטבע הימי.

איך עושים את זה? בימים אלו אנחנו פועלים במישורים שונים כדי להעלות את המודעות של תושבי העיר ומבקרי רצועת החוף לטבע הימי שחי ופועל לצידם.

בשנת 2020 השקנו, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת תל אביב ומוזאון הטבע ע"ש שטנהרדט, תוכנית ניטור אקולוגי ימי שמטרתה לחקור את השפעות האדם והעיר על המערכת האקולוגית ברצועת החוף של תל אביב יפו, ובהמשך להטמיע את המסקנות בהחלטות ניהוליות ומסמכי מדיניות, ולהעלות את המודעות של הקהל הרחב לטבע הימי.

ומה עוד אנחנו עושים?

  • לאורך השנה אנחנו עורכים הרצאות וסיורים לקהל הרחב בנושא טבע עירוני ופיתוח מקיים, כמו: סיורי אופניים בנמל תל אביב, סיורי חדשנות ימית בנמל יפו, סיורי צפרות בצפון רצועת החוף ועוד.

  • בכל שנה אנחנו חוגגים את הים של תל אביב-יפו עם אירוע גדול הכולל תכנים סביבתיים והרצאות במרינה תל אביב, בנמל יפו ובנמל תל אביב.

  • מקדמים הטמעה של שיקולים אקולוגיים בתוכניות אסטרטגיות עירונית: התוכנית האסטרטגית של תל אביב-יפו, תוכנית החוסן, תוכנית הפעולה לשינויי אקלים.

  • משתפים פעולה עם יוזמות ארציות ובין לאומיות, למשל: יום ניקיון החופים הבינלאומי עם האיחוד האירופי, סיורים עם מנהל תכנון בעירייה, פעילויות עם עמותות שעוסקות בשמירה על הסביבה הימית ועוד.

  • מארחים הרצאות ייעודיות ופעולות הסברה לבעלי עניין כמו: עובדי אגף החופים ותלמידי העיר.