מיליוני מבקרים מרחבי העולם מיקמו את ביתם בקו החוף שלנו ביניהם:  דייגים, יאכטונרים, חובבי ספורט ימי, בעלי עסקים, מתרחצים ורבים אחרים.

הערך שמנחה אותנו בחברת אתרים כשאנו עוסקים בעבודת פיתוח רצועת החוף של תל-אביב-יפו, הנו שיפור איכות החיים של כולם, אלה שנמצאים על החוף או במעמקי הים, החיים והצומחים כמו גם המבלים והעובדים.

כל עוד הצלחנו לשמור על האיזון העדין שבין פיתוח וקידמה לבין שימורו של המשאב הטבעי והציבורי, קרי, החוף והים, הצלחנו במשימה. איזון עדין זה הינו שיטת הפעולה שלנו – פיתוח מקיים. למה הכוונה? כיצד זה קורה? ומדוע זה טוב? להלן מספר פרוייקטים שהובלנו בשנים האחרונות:

חידוש טיילת החוף של תל-אביב-יפו

אחד הפרויקטים הבולטים והמוצלחים של חברת אתרים – בשתוף עם משרד האדריכלים 'מייזליץ-כסיף, הוא חידוש הטיילת לאורך קו החוף של תל-אביב-יפו. 14 ק"מ של טיילת רציפה ושביל אופניים מהרצליה שבצפון ועד לבת ים שבדרום.

שיפוץ הטיילת המרכזית – טיילת להט. פרוייקט זה הושלם כבר בשנת 2018. שדרגנו את הטיילת ומבני החוף בדגש על חיבור העיר לים. אם בעבר המבקרים בטיילת יכלו לרדת אל החוף רק בנקודות ספציפיות מועטות, דבר שהקשה על הגישה לים וניתק את החופים מהרחוב העירוני, הרי שהיום, בכל נקודה לאורך הטיילת יכולים המבקרים לרדת אל חוף הים בעזרת מדרגות, טריבונות ומעברים לא מדורגים לנכים. מעבר לפתיחת העיר לים, הטריבונות יצרו שימוש חדש ברצועת החוף – מקום נוסף לשבת, להיפגש, לשהות ולהנות מהריאה הכחולה של העיר, וזאת מבלי לרדת אל החוף עצמו.  היום הטיילת חיה מתמיד, ומשמשת את מליוני המבקרים למגוון רחב של פעילויות כגון: ספורט, תצפיות וצילומים, מתקני שעשועים, פינות מוצלות למנוחה ואפילו לעבודה באמצעות וויפיי חופשי לאורך כל הרצועה.

גינון מקיים ומסדרון אקולוגי

לאורך כל רצועת החוף תוכלו למצוא שטחים גדולים אליהם השבנו מינים שונים של  צמחייה מקומית. היתרון בגינון עם צמחייה מקומית טמון בעמידותה לתנאי השטח: חולות, הקרבה לים, מליחות, רוחות ותנאים מיוחדים נוספים. כך ניתן גם לחסוך בהשקייה. 

בפארק החופי שברידינג לדוגמא , המשתרע על פני שטח של 50 דונם נבחרו ונאספו כשישים זרעי צמחים שונים האופייניים למקום ולתנאים. זרעים אלו נזרעו על אדמת חיפוי שנאספה ונשמרה בעת ביצוע העבודות באתר, ופוזרה מחדש עם גמר הכנת השטח. ובכך הם הצטרפו לזרעי הצמחים שגדלו במקום עוד כששימשה הקרקע חצר גרוטאות של תחנת הכוח.

הצמחים שמתפתחים ומתבססים כעת במקום, מהווים מאגר זרעים לשימוש במקומות שונים בעלי תנאים סביבתיים דומים, ובכך מאפשרים את הגדלת מאגר הצמחייה המקומית, שחלקה נתון בסכנת הכחדה. רוב הצמחים בפארק אינם מושקים ומתקיימים רק ממימי הגשם. עקרונות דומים יישמנו גם בגן העצמאות, במסלעות בצוק דרום, בחוף גבעת עליה ואפילו באדניות הקטנות לאורך רצועת החוף המרכזית. הצמחייה ואופן פיזורה לאורך החוף משמשים גם כבתי גידול לבעלי חיים בסביבתם הטבעית, ומאפשרים יצירת מסדרון אקולוגי ומעבר פרטים ומינים לאורך רצועת החוף.

 איסור שימוש בכלים חד-פעמיים בחופים

בקיץ 2020 העבירה מועצת העיר חוק עזר עירוני האוסר על השימוש בכלים חד-פעמיים בים. על מנת לסייע למסעדות החוף ליישם את החוק באופן הטוב ביותר, אנו בחברת אתרים פועלים ליצירת תוכנית עסקית כלכלית שמבוססת על פרקטיקות המיושמות בעולם, שנועדו למיגור כלים חד-פעמיים מרצועת חוף הים בכלל, ובפרט ממסעדות וקיוסקי החוף.

דגל כחול במרינה תל אביב

מרינה תל-אביב הממוקמת במרכז רצועת החוף, הייתה הראשונה שעמדה בתנאי תקן הדגל הכחול בישראל ובתל -אביב-יפו. כיום, מרינה תל אביב וכל 13 החופים המוכרזים בעיר נושאים את תו התקן של הדגל הכחול. הדגל הכחול הוא תו איכות סביבתי בינלאומי שמוענק למרינות ולחופים, לאחר שהוכיחו שהם עומדים במגוון תנאים מחמירים, החל מפעיליות חינוך ועד לתשתיות ולטיפול בפסולת. הדגל מוענק לשנה אחת ובכל שנה עומדות המרינות והחופים למבחן מחדש.,

המעגנה הירוקה בנמל תל-אביב

בלב נמל תל-אביב שוכנת המעגנה של הנמל הישן. בימים אלו אנו מתכננים להפעיל אותה כמעגנה הירוקה הראשונה בארץ שתשמש לספורט ימי לא ממונע. המעגנה תהפוך לבית לקיאקים, לגלשנים, לסאפים ולסירות קטנות, ותאפשר מקום בטוח ללימוד וליציאה נוחה אל הים.

חדשנות ואנרגיה מתחדשת בנמל יפו

בשנת 2020 התחלנו בשיפוץ נמל יפו, ,אתר יפהפה בן 4,000 שנה, והנמל הפעיל העתיק ביותר בעולם. זהו השער למזרח התיכון, שבעברו ביקרו בו דמויות היסטוריות כמו נפוליאון ומארק טוויין. נמל יפו הוא הנקודה הייחודית בה מתחברים העבר והעתיד, העיר והים, הטבע והפיתוח.

אנו פועלים כיום להנגשת פלא עתיק זה למאה ה -21, ולהפיכת הנמל העתיק ביותר בעולם לחדשני ביותר.

פרויקט השיפוץ תוכנן כמאוזן אנרגטית. תחילה באמצעות תכנון ביו-אקלימי פסיבי להפחתת צריכת האנרגיה באמצעים ובחומרים חדשניים. בשלב הבא, המטרה היא לרתום את המשאבים הטבעיים ברצועת החוף העירונית כדי ליצור אנרגיה מתחדשת:  סולארית, מגלי הים, מהרוח ומעוד שיטות המבוססות על מיזמים מקומיים.

את השטחים הפתוחים בנמל הפכנו לאתר בטא, עבור מיזמי חדשניות ימית אורבנית. במרחב החדשנות ניתן למצוא מיזמים מעולם האנרגיה המתחדשת והכלכלה הכחולה. המיזמים פועלים בסביבתם הטבעית, בודקים את המערכות, אוספים נתונים ומעדכנים את רעיונותיהם, זאת כדי לבסס את הטכנולוגיות שיעצבו את רצועת החוף העירונית בעתיד. כל מיזמי מרחב החדשנות מונגשים למבקרים בנמל באמצעות סיורים ייעודיים, שנועדו להעלאת המודעות הציבורית לעניין.

צילום:בנג'מין ראסקו מתוך אתר Unsplash