לא רק אגמון החולה, גם רצועת החוף של תל-אביב-יפו הן בית ומוקד משיכה לאלפי ציפורים. בין אם אלו עופות ים או ציפורים נודדות, גם חברינו המעופפים יודעים שהחופים של העיר העברית הראשונה, הם המקום הנכון להיות בו.

הצטיידו במשקפת ובוא להכיר…

צילום סרטון: יובל דקס

עופות ים

סקר הטבע שערכה עיריית תל אביב-יפו בשנת 2012 מצא כי חופי תל אביב הם בית ל – 66 מיני ציפורים, מתוכם כ-17 מינים של עופות ים.

חופי יפו ונמל יפו מהווים  נקודת תצפית מצוינת לתצפית ים. תצפית ים היא תצפית שמתמקדת בעופות הנמצאים מרבית הזמן בלב ים. סערות חורף הן הזדמנות מצויינת לתצפית בציפורי ים משום שהרוחות החזקות מקרבות את עופות הים אל החוף. הסערות מזמנות אלינו מינים רבים של ציפורים כדוגמת היסעור המצוי, הסולה הצפונית, החמסן, טפיל או רחב ועוד רבים אחרים. לעיתים תוכלו אף להעיף מבט על מינים נדירים כמו היסעורונים. שהותם הקבועה למדי במהלך החורף של מין זה במזרח הים התיכון, היא בגדר תעלומה, בעיקר משום שהיסעורונים לא נצפים במספרים כאלה בשום מקום אחר באזור הים התיכון.

ציפורים נודדות

רצועת החוף של תל-אביב-יפו מהווה תחנת מעבר ייחודית לאלפי ציפורים בעונות הנדידה, במיוחד בעונת הסתיו. 

רכס הכורכר הצפוני הוא נקודת עצירה למנוחה בעונת הנדידה, ובשלהי הקיץ בשעות הבוקר המוקדמות, חולפות להן מעל הרכס להקות של אלפי ציפורים בדרכן דרומה. להקות עצומות של ציפורי שיר מגיעות בתעופה מכיוון הים, וממשיכות בנדידה לאורך רצועת החוף. 

בין הציפורים שתוכלו לראות כאן בסתיו:

סלעית אירופית – הסלעית האירופית הינה ציפור שיר שעושה את אחד ממסלולי הנדידה הארוכים ביותר מבין העופות הנודדים – מחוג הקוטב הצפוני ועד לדרום אפריקה. בדרכה היא חוצה ימים ואוקיאנוסים, ובדרך עוצרת בחוף תל-ברוך למנוחה קצרה לפני המשך הנדידה.

עלוית אפורה  – ציפור שיר קטנה וירקרקה, שנודדת במספרים גבוהים. העלוית מסתתרת בין עלוות השיחים והעצים, ומכאן שמה.

איית הצרעים – דורס בגודל בינוני, שניזון בין השאר מרימות של צרעים ודבורים ביערות. כחצי מליון איות חולפות מעל ישראל בעונות הנדידה.

פרוש מצוי – ציפור שיר אוכלת זרעים ממשפחת הפרושים. עשרות אלפי פרושים נודדים מעל החופים של איזור זה בחודשי הסתיו המאוחר, ואף חורפים בישראל.

זרעית השדה – ציפור שיר ממשפחת העפרונים . הזרעית חולפת וחורפת נפוצה בישראל, וניתן לאתר אותה בשדות פתוחים. להקות של אלפי זרעיות נודדות מעל קו החוף בחודשי הסתיו.

קורמורן גדול – עוף מים הניזון מדגים. הקורמורן צד את טרפו תוך כדי צלילה במים מתוקים ומלוחים. לאחר השחיה הוא עולה ליבשה ופורס את כנפיו לייבוש. להקות הקורמורנים עפות מעל קו החוף בלהקות המסודרות כ'שרשראות פנינים' שחורות.

לאורך כל השנה תוכלו לפגוש בגבעות החוליות מגוון מיני עופות, כגון:  חגלה, כרוון, סיקסק, פשוש, בז מצוי ועוד.

באביב ובקיץ בולט השרקרק המצוי:

שרקרק מצוי – השרקרק שייך למשפחת הכחלאים, וניזון מחרקים מעופפים כדוגמת צרעות ודבורים. השרקרק מבלה את חודשי האביב והקיץ ברצועת החוף ומקנן במחילה אותה הוא חופר בקירות החוליים.

לנוחיותכם הצבנו בצוק צפון, שלט הסבר על מיני הציפורים הנודדות באיזור. הציפורים הנודדות החולפות בארץ הן נכס טבע בינלאומי, והקהילה המקומית נושאת באחריות להגן עליהן, ולה הזכות להינות מאחת מתופעות הטבע המרהיבות בעולם.