הידעתם שממש כאן, במרחק של מספר דקות הליכה מהבית שלכם, מסתתרת אחת משמורות הטבע המרתקות בארץ?

רצועת החוף של תל-אביב-יפו עשירה באוצרות טבע מגוונים החל מרכסי כורכר, דרך חופים חוליים, טבלאות גידוד, סלעי חוף ועוד. אולם האתר העשיר מכולם חבוי לו בחוף גבעת עלייה, שהוכר בתוכנית המתאר המחוזית כשמורת טבע מאושרת (טרם הוכרזה).

גבעת עלייה היא החוף הדרומי ביותר בתל- אביב-יפו. בין הגלים הנשברים אל החול, תוכלו למצוא כאן לא מעט אוצרות: רכס כורכר, חוף חולי עם מגוון אדיר של קונכיות ושרידים אחרים של יצורים ימיים, וכן שוניות סלעיות.

השוניות הסלעיות הן בית הגידול הטבעי העשיר ביותר מבחינה ביולוגית במזרח הים התיכון. מקור העושר הוא המצע היציב והמגוון שהסלע מייצר – משטחים, כוכים, מערות וסדקים .למעשה, בשוניות הסלעיות האלה יש מגוון רחב של גומחות אקולוגיות, המאפשרות לחי שימושים שונים כמו מסתור מפני טורפים או משטחי אצות לרעייה.

מרבית השוניות הסלעיות בחופי תל- אביב הן טבלאות גידוד – סלעי כורכר החשופים לבלייה על ידי כוחות הים: גלים, רוחות, זרמים ובלייה כימית. טבלאות גידוד אלה לא נוצרות על ידי הים עצמו, הן גם נבנות על ידי מיני בעלי חיים ואצות שיוצרים שכבות נוספות על גבי הסלע.

טבלאות הגידוד מהוות מעין שוברי גלים טבעיים. מאפיין זה מישנה תוקף בחוף גבעת עליה, כיוון שבעורף החוף מתנשא מצוק כורכר בתהליך שחיקה.

בטבלאות הגידוד הללו טמון גם יחודו של חוף גבעת עליה. כאן טבלאות הגידוד פזורות במרחק של 60-5 ק"מ מקו החוף ובמקביל לו, מה שמאפשר לקהל הרחב גישה נוחה לאחד מבתי הגידול המעניינים והעשירים בארץ.

עד כמה עשירים? להלן מספר דוגמאות לחלק מבעלי החיים שתוכלו לפגוש בטבלת הגידוד בחוף גבעת עליה:

תמנון

סוג של רכיכה. טורף מוכשר שצד דגים, סרטנים, ורכיכות אחרות. בעל יכולת הסוואה מרשימה הכוללת שינוי צבע ומרקם גופו. התמנונים מגיעים לגודל של כ-100 ס"מ.

גיטרן

דג סחוס מסדרת הבטאים. טורף חסרי חוליות ודגים קטנים בעזרת פיו הנמצא בחלק התחתון של גופו. הגיטרן חי לרוב במים רדודים ומתחפר בקרקע החולית לשם הסוואה. הגיטרן מגיע לגודל של כ-120 ס"מ.

מין מוגן הנמצא בסכנת הכחדה.

ארגמון

חלזון טורף הקודח חור בקונכיות וצדפות בעזרת איבר הנקרא מגרדת, ומשתק את הטרף שלו באמצעות נוזל שהוא מפריש מבעד לחור. לחילזון הארגמון חשיבות היסטורית, משום שממנו הופק צבע התכלת לצביעת ציציות. 

הארגמונים מגיעים לגודל של כ-8 ס"מ.

מין מוגן.

סוסון ים

דג בעל כושר שחיה מוגבל, השוחה כשגופו מאונך למים. סוסון הים ניזון מסרטנים זעירים אותם הוא שואב בעזרת פיו המאורך. הנקבה מטילה את הביצים בכיס דגירה שנמצא אצל הזכר, והוא שומר עליהן עד לבקיעתן.

מגיע לגודל של כ-15 ס"מ.

מין מוגן.

קרנון

דג זעיר הניזון מסרטנים, רכיכות זעירות ומאצות. סנפירי הגחון שלהם דמויי אצבעות והם "נשענים" עליהם. מקור שמו משתי בליטות דמויות קרניים בקצה ראשו.

מגיע לגודל של כ-7 ס"מ.

מין מוגן.

צב ים חום

צב הים החום מקנן בחופי ישראל יחד עם צב הים הירוק. את הצב החום ניתן לזהות על ידי חמש לוחיות, המסודרות בשתי השורות לצד שורת האמצע (לצב ירוק יש רק 4). צב הים הוא טורף בעל תזונה מגוונת.

נקבות צב הים החום חוזרות להטיל ביצים בחוף בו בקעו בעצמן. הן יוצאות אל החוף, חופרות בור, מטילות בו ביצים ושבות אל הים. כחודשיים לאחר מכן  בוקעים הצבים הקטנים ומיד נכנסים אל הים. באזורינו מגיעים צבי הים החומים לגודל של כ-90 ס"מ.

מין מוגן הנמצא בסכנת הכחדה

(סרטן (שישן

סרטן קצר בטן המסוגל לשהות זמן רב מחוץ למים. הוא עושה זאת באמצעות אגירת מים בחלל הזימים והזרמת אוויר על מנת לחמצנם, גם בעודם מחוץ לגוף המים. השישן מגרד את מזונו- האצות – מהסלע בעזרת הצבתות.

מגיע לגודל של כ-4 ס"מ.

בימים אלו מקדמת עיריית תל אביב-יפו תכנית לשימור ולשיקום אתר הטבע בחוף גבעת עלייה, בין היתר על ידי תמיכת רכס הכורכר ופינוי הפסולת הימית.

לקריאת סקרי הטבע שנעשו במקום:

סקר טבע עירוני 2012

סקר ביולוגי ימי בגבעת עליה 2016

צילום: ברק בריקנר